top of page
Planning Travels

ALYSSA, JANNE & PETRA IN HONGARIJE

Welkom op onze blog!

Home: Welcome

❃    OVER ONS    ❃

Wie zijn wij?

Szia!

Wij zijn drie enthousiaste derdejaarsstudenten in de opleiding lager onderwijs op de Arteveldehogeschool. Wij vertrekken 18 januari op ons Erasmusavontuur richting Vác. Hier gaan wij les volgen aan de hogeschool en wat praktijkervaring opdoen in lokale basisscholen. 

Wij kijken er heel erg naar uit! Op deze blog kan je ons avontuur meevolgen. Wij hopen dat u er net zoveel van geniet als ons.

Enjoy!

Home: About

ALYSSA DE CLERCQ

Wie ben ik?

Hallo, ik ben Alyssa De Clercq, 20 jaar oud en afkomstig uit Lochristi. Ik studeer voor leerkracht lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool in Gent. Samen met mijn medestudentes Janne en Petra ga ik naar het mooie Vác in Hongarije. In mijn vrije tijd ga ik salsa dansen en speel ik badminton.

JANNE SIMONS

Wie ben ik?

Hallo, Ik ben Janne!

Ik zit nu in mijn derde jaar leerkracht lager onderwijs. De komende drie maanden zal ik echter geen les volgen in het mooie Gent, maar ga ik op avontuur naar Hongarije om daar nog meer bij te leren. Ik kijk er al enorm naar uit en hou jullie op de hoogte! 

Ooh ja buiten studeren hang ik wel eens graag in de doeken of placeer ik eens een dansje met vriendinnen.

49805577_1208557799269037_40011115692524

PETRA WILLEMS

Wie ben ik?

Ik ben Petra, een 23-jarige laatstejaarsstudente uit de opleiding lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool. In ons laatste jaar krijgen we de kans om nieuwe ervaringen op te doen in het buitenland. Vanaf 18 januari 2019 zal ik drie maanden in Hongarije verblijven samen met Alyssa en Janne.

Home: Teamleden
Home: Quote
Home: Blog2
Zoeken
  • AJP2019

Lesgeven in Hongarije

Bijgewerkt op: 26 mrt. 2019

Het einde begint stilaan te naderen, alsook het lesgeven in Hongarije. Vorige week was onze laatste stagedag. We gaven in totaal les in vier verschillende lagere scholen en bezochten een extra school waar het communisme nog zichtbaar is.


In een eerder geschreven blog, kon je onze avonturen op de Karolina Primary School al lezen. Op deze school maakten we handpoppen van draken. Deze les was gebaseerd op een typisch Hongaars volksverhaal, namelijk 'Sebastian the dragon slayer'.


In Újlaki Primary School gaven we twee lessen: een les over België en een les waarbij de leerlingen een storymap maakten. In de les over België, leerden we de kinderen enkele Belgische gerechten, Belgische hotspots en Belgische figuren kennen. De les werd afgesloten door hen te laten dansen op liedjes van K3. In de les over de storymap maakten de kinderen een storymap op basis van het verhaal van 'The gingerbread man'. Een storymap is een manier om een verhaal te structureren aan de hand van pijlen en afbeeldingen die scènes uit het verhaal voorstellen.


Op 22 februari 2019 waren we welkom op deze school (Újlaki Primary School) om het carnavalsfeest te vieren. Op deze school werd carnaval gevierd aan de hand van verschillende optredens opgevoerd door de verschillende klassen. Het feest werd geopend met een wals die werd gedanst door de oudste leerlingen van de school (14-jarigen). De dans werd heel mooi gebracht: de jongens droegen een kostuum en de meisjes witte baljurken (vergelijkbaar met een trouwjurk).


De derde keer dat we les gaven, was op de Britannica International School. We waren behoorlijk zenuwachtig want nu gaven we voor de eerste maal alleen les en de kinderen waren (waarschijnlijk) beter in Engels dan wij. Deze school is een privéschool en het schoolgebeuren is volledig volgens het Britse systeem. Janne gaf les aan het eerste leerjaar: dit was een knutselles waarbij de kinderen een vlinder knutselden. Alyssa en Petra gaven beide les in het tweede leerjaar en mochten dezelfde les geven: dit was een knutselles rond de Titanic. Ze mengden verschillende tinten blauw om een wilde zee te maken. We waren verbaasd hoeveel de kinderen wisten over de Titanic. In deze school heeft elke leerkracht een helper die continu aanwezig is in de klas, dit was even wennen voor ons: we moesten leren delegeren, terwijl we er in België alleen voor staan.


Vervolgens gingen we naar Dunakeszi Bilingual Primary School om de lessen een dag te observeren. Dit was een lastige dag omdat alle lessen in het Hongaars werden gegeven. Er was slechts één Engelse les waarbij de leerkracht dacht dat Engels de moedertaal was in België. Vooral de rekenles vonden we verrassend, omdat de rekenles werd gegeven op basis van een schaakmethode. Rekensterke kinderen konden op deze school kiezen voor het vak 'schaken' in de plaats van een taalvak. Om deze dag af te sluiten, leerden de leerlingen ons enkele Hongaarse volksdansen aan. Deze school heeft nog enkele kenmerken van het communisme: de vorm van de bouw en de materialen waaruit de school is opgebouwd. De gebouwen zijn namelijk gemaakt uit niet-duurzame materialen.


Ten slotte gaven we les op Bajza Bilingual School waarbij we twee lessen gaven over België. In de eerste les, leerden de kinderen hoe ze speculaaskoekjes moesten maken en in de tweede les leerden we de kinderen België beter kennen aan de hand van actieve spelletjes. We sloten de les af door de koekjes op te eten. Zowel de koekjes als de les waren geslaagd! Op deze school hadden we een 'moment of fame' want we werden gefilmd door een nationale tv-ploeg. Voor de geïnteresseerden: https://www.youtube.com/watch?v=sK2ydNoLuhM&feature=share&fbclid=IwAR3pfDvq39TsYvBrNvIoTMV8J2NYsBs600hIwRvzHzzeDTTl1TzVxuNCe-A


Kortom, we moesten enkele uitdagingen overwinnen zoals kinderen die beter Engels konden of net (bijna) geen Engels konden, een helper in de klas of een nationale TV-ploeg die plots voor onze neus stond. Toch hadden we een hele leuke tijd en leerden we deze moeilijkheden overwinnen!


Nu staan er ons nog drie drukke weken te wachten, but we'll keep you updated.


Lieve groetjes

Alyssa, Janne & Petra


125 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

FOTOGALERIJ

➵ GENIET VAN ENKELE KIEKJES ➵

Home: Fotogalerij

CONTACT

Om ons een liefdevol briefje te sturen...

Apor Vilmos Catholic College
Konstantin tér 1-5
H- 2600 Vác, Hungary

Magic Letters Icon.png
Home: Contact
bottom of page