top of page
Planning Travels

ALYSSA, JANNE & PETRA IN HONGARIJE

Welkom op onze blog!

Home: Welcome

❃    OVER ONS    ❃

Wie zijn wij?

Szia!

Wij zijn drie enthousiaste derdejaarsstudenten in de opleiding lager onderwijs op de Arteveldehogeschool. Wij vertrekken 18 januari op ons Erasmusavontuur richting Vác. Hier gaan wij les volgen aan de hogeschool en wat praktijkervaring opdoen in lokale basisscholen. 

Wij kijken er heel erg naar uit! Op deze blog kan je ons avontuur meevolgen. Wij hopen dat u er net zoveel van geniet als ons.

Enjoy!

Home: About

ALYSSA DE CLERCQ

Wie ben ik?

Hallo, ik ben Alyssa De Clercq, 20 jaar oud en afkomstig uit Lochristi. Ik studeer voor leerkracht lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool in Gent. Samen met mijn medestudentes Janne en Petra ga ik naar het mooie Vác in Hongarije. In mijn vrije tijd ga ik salsa dansen en speel ik badminton.

JANNE SIMONS

Wie ben ik?

Hallo, Ik ben Janne!

Ik zit nu in mijn derde jaar leerkracht lager onderwijs. De komende drie maanden zal ik echter geen les volgen in het mooie Gent, maar ga ik op avontuur naar Hongarije om daar nog meer bij te leren. Ik kijk er al enorm naar uit en hou jullie op de hoogte! 

Ooh ja buiten studeren hang ik wel eens graag in de doeken of placeer ik eens een dansje met vriendinnen.

49805577_1208557799269037_40011115692524

PETRA WILLEMS

Wie ben ik?

Ik ben Petra, een 23-jarige laatstejaarsstudente uit de opleiding lager onderwijs aan de Arteveldehogeschool. In ons laatste jaar krijgen we de kans om nieuwe ervaringen op te doen in het buitenland. Vanaf 18 januari 2019 zal ik drie maanden in Hongarije verblijven samen met Alyssa en Janne.

Home: Teamleden
Home: Quote
Home: Blog2
Zoeken
  • AJP2019

Citytrippen in Boedapest

We hadden Boedapest reeds enkele keren kort bezocht, maar nog niet voldoende om er een blog aan te wijden. Daarom besloten we deze week te citytrippen in Boedapest zodat we alle hotspots weten zijn voor wanneer er bezoek langskomt.


Het eerste wat we bezochten was een spa (Rudasbad), want we hadden er nood aan om alle stress van het Erasmus-gebeuren uit ons lijf te laten weken en zweten. Er waren verschillende warme baden, stoombaden en er waren voldoende sauna's om er alleen van te kunnen genieten. Janne en Alyssa bezochten samen met een eerste bezoek de meest beroemde spa in Boedapest: Széchenyibaden. Hier waren baden met verschillende geuren, zoals lavendel. Verder kon je, als je het zag zitten om de kou te trotseren, genieten van enkele verwarmde openluchtbaden. Janne ging met haar vriendinnen die op bezoek waren naar nog een andere spa, namelijk: Lukács thermal bath and swimming pool. Hier moet je heen als je houdt van verschillende soorten belletjes in het bad.


Zoals jullie wel weten (of nog niet, maar dan weet je het nu), is Boedapest opgedeeld in twee delen, namelijk: Buda en Pest. We hadden al enkele malen door Pest gewandeld, waarbij we botsten op het Parlement, Shoes on the Danube Bank (monument om de gesneuvelde Joden tijdens WWII te herdenken), Sint-Stefanusbasiliek, Heldenplein (waarbij je in het bijhorende park een gigantische schaatsbaan kan vinden), Fashion Street, 360 bar (met een prachtig uitzicht over Pest), Sugar! (dé ultieme droom voor iedere snoepgoedliefhebber)... Het shoppen en het toeristische gebeuren, vind je voornamelijk hier terug.


Donderdag besloten we om Buda te bezoeken, nochtans vonden onze docenten er niet veel aan. Toch besloten we Buda een kans te geven en wat een geluk dat we dit hebben gedaan. We gingen met de Buda Castle Funicular naar de top van Buda. Je kan er eindeloos staren naar het prachtig uitzicht over Pest, de Donau, Margiteiland, Parlement, Kettingbrug... We bezochten er ook het Boedapaleis, Matthiaskerk en het Vissersbastion. Dit was tot zover onze meest adembenemende ervaring in Boedapest. Daarna vierden we samen Valentijn door een heerlijke pizza te eten.


Vrijdag bezochten we het Nationaal Museum. Wat ons bijblijft uit het museum is: Hongarije in WWI en WWII, het communisme, Stalin en een klasje in communistische stijl. Deze kamers zijn zeker het bezoeken waard, maar ook het gebouw van het museum is zeker een kijkje waard. Over de middag aten we in de Market Hall, waar we onze buikjes vulden met een typisch Hongaars gerecht (langos).


In de namiddag bezochten we het Nationaal Theater, wat zich in een heel andere wereld bevindt dan de toeristische bezienswaardigheden in Boedapest. Toen we van de tram stapten, kwamen we in een heel verzorgde en rustige buurt. Het eerste wat we zagen, was dat het theater in de vorm van een boot was gemaakt en dat er een stel zuilen in het water naast het museum lag. Later vernamen we dat dit de gevel was van het voormalige theater. Dit theater was platgebombardeerd op 15 maart 1956, bij de opleving van het communisme. Men zag het theater namelijk een teken van nationalisme, het paste niet in de mentaliteit van het communisme. Nu is 15 maart de nationale feestdag, wat refereert naar de Hongaarse Opstand in 1956. We kregen een privé-rondleiding in het Nationale Theater, maar we hadden eerder het gevoel dat we in een hotel wandelden. Om onze dag af te sluiten, keken we naar een grappig, Engelstalig theaterstuk waarbij alle werken van Shakespeare werden gebracht in twee uur tijd. We waren aangenaam verrast!


To end or not to end... that's the question. Bij deze ronden we onze blog rond Boedapest af. Neem zeker een kijkje in de fotogalerij, want we hebben onze foto's aangevuld (om de thuisblijvers een beetje jaloers te maken).


Lieve groetjes

Alyssa, Janne & Petra


66 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

FOTOGALERIJ

➵ GENIET VAN ENKELE KIEKJES ➵

Home: Fotogalerij

CONTACT

Om ons een liefdevol briefje te sturen...

Apor Vilmos Catholic College
Konstantin tér 1-5
H- 2600 Vác, Hungary

Magic Letters Icon.png
Home: Contact
bottom of page